Redaktor BIP
Joanna RESZETAR
tel./fax (59) 848 21 30
j.reszetar@word.slupsk.pl
Na skróty
- Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego w Gdańsku
- Pomorska Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
- Urząd Miasta Słupsk
- Starostwo Powiatowe Słupsk
- Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego w Polsce
- Komenda Miejska Policji w Słupsku
- Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej
- Krajowe Stowarzyszenie Dyrektorów WORD
- Krajowe Stowarzyszenie Egzaminatorów Kandydatów na Kierowców
Zarządzenie w sprawie Regulaminu Kontroli Wewnętrznej
ZARZĄDZENIE NR 17 /2010
DYREKTORA WOJEWÓDZKIEGO OŚRODKA RUCHU DROGOWEGO
W SŁUPSKU
z dnia 19.07.2010r.
w sprawie Regulaminu Kontroli Wewnętrznej
W oparciu o art. 68 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późniejszymi zmianami) oraz rozdział IV Statutu WORD
zarządzam, co następuje:
§ 1.
Wprowadzam Regulamin Kontroli Wewnętrznej o treści jak w załączniku nr 1 do niniejszego Zarządzenia.
§ 2.
Wykonanie postanowień Regulaminu powierzam pracownikom komórki kontroli i analizy.
§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Do wiadomości:
- wszyscy pracownicy WORD Słupsk
Załącznik nr 1 do zarządzenia nr /2010
REGULAMIN KONTROLI WEWNĘTRZNEJ
§ 1.
-
Niniejszy regulamin określa zagadnienia instytucjonalnej kontroli wewnętrznej w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Słupsku.
-
Podstawowym zadaniem kontroli wewnętrznej jest prowadzenie planowanych i doraźnych kontroli ważnych dziedzin działalności WORD Słupsk lub innych zagadnień istotnych dla jednostki.
-
Kontrola jest procesem polegającym na ustalaniu stanu faktycznego realizowanych zadań przez jednostkę, dokonaniu oceny kontrolowanych zadań oraz sformułowaniu wniosków i propozycji zaleceń pokontrolnych.
-
Celem kontroli jest:
1) sygnalizowanie – dostarczanie niezbędnych informacji Dyrektorowi do usprawniania funkcjonowania działalności jednostki i racjonalnego gospodarowania jej majątkiem oraz do korekty uprzednich i podejmowania nowych decyzji oraz sygnalizowanie nieprawidłowości, zaniedbań, nadużyć itp. w celu ich likwidacji,
2) profilaktyka – poprzez zapobieganie występowaniu niekorzystnych zjawisk oraz oddziaływanie na jednostki/osoby podlegające kontroli w celu wywołania pożądanych zachowań.
-
Do zadań kontroli instytucjonalnej należy zaliczyć badanie:
a) oceny zgodności działania z wszelkimi obowiązującymi przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi jednostki,
b) skutecznego nadzoru w zakresie gospodarowania środkami publicznymi pod względem legalności, gospodarności i celowości,
c) oceny realizowanych przedsięwzięć, sprawdzanie prawidłowości prowadzenia dokumentacji,
d) prawidłowości wykorzystania, gospodarowania i ochrony składników majątkowych.
§ 2.
Rodzaje i formy kontroli:
-
samokontrola - kontrola, do której zobowiązany jest każdy pracownik bez względu na zajmowane stanowisko i rodzaj wykonywanej pracy. Polega na bieżącym kontrolowaniu prawidłowości wykonywania własnej pracy, z uwzględnieniem postanowień zawartych w regulaminie, przepisach prawa oraz obowiązków wynikających z posiadanego zakresu czynności.
-
kontrola instytucjonalna – pracownicy komórki kontroli na polecenie Dyrektora,
-
kontrola funkcjonalna - wykonywana jest przez pracowników na stanowiskach kierowniczych oraz na stanowiskach samodzielnych.
§ 3.
-
Działalność kontrolna oparta jest o roczny plan kontroli, zatwierdzony przez Dyrektora, po zaopiniowaniu przez Główną księgową.
-
Pracownicy komórki kontroli do końca lutego każdego roku przedstawiają Dyrektorowi propozycję planu kontroli na rok bieżący z uwzględnieniem działu/stanowiska kontrolowanego, przedmiotu/zakresu kontroli oraz przewidywanego terminu kontroli.
-
Doraźne kontrole przeprowadza się na pisemne polecenie Dyrektora WORD.
-
Pracownicy komórki kontroli sporządzają roczne sprawozdanie z przeprowadzenia wszystkich kontroli w terminie do końca lutego za rok poprzedni.
§ 4.
Obowiązkiem kontrolującego jest:
– przygotowanie się do kontroli w celu wykonania jej zgodnie z procedurą i tematyką,
– rzetelne i obiektywne ustalenie stanu faktycznego na podstawie dokumentów oraz jego udokumentowanie, a w razie stwierdzenia nieprawidłowości lub uchybień - ustalenie ich przyczyn i zakresu (w miarę możliwości),
-
zebranie niezbędnych dokumentów i informacji, stanowiących podstawę ustaleń kontroli,
-
zapewnienie kontrolowanemu czynnego udziału w kontroli, w tym poprzez możliwość wypowiedzenia się bezpośrednio i na piśmie w kwestiach stanowiących przedmiot kontroli,
-
wskazanie przepisów, które obowiązywały w okresie objętym kontrolą, a także czy te przepisy były stosowane,
-
ustalenie przyczyn nieprawidłowych działań lub braku działań podmiotu kontrolowanego,
-
rzetelne dokumentowanie wyników kontroli.
§ 5.
1. Kontrolujący ma prawo do:
-
wstępu do pomieszczeń i udostępnianie żądanych dokumentów,
-
umożliwienie dokonania oględzin i wgląd do dokumentów,
-
pobierania za pokwitowaniem dokumentów i innych materiałów dowodowych, związanych z przeprowadzaną kontrolą,
-
ustalania stanów rzeczywistych w drodze liczenia, pomiarów, w tym metodami komisyjnymi,
-
uzyskiwania od pracowników komórki kontrolowanej wyjaśnień (ustnych i pisemnych) oraz przyjmowania składanych z ich inicjatywy ustnych i pisemnych oświadczeń.
-
zabezpieczenie mienia i dokumentów.
-
Kontrolujący nie ma uprawnień do wydawania poleceń merytorycznych pracownikom kontrolowanej jednostki.
§ 6.
-
Kontrolujący przeprowadza kontrolę na podstawie pisemnego polecenia imiennego wydanego przez Dyrektora.
-
Wszyscy pracownicy zatrudnieni poza kontrolowaną komórką są zobowiązani o udzielenia wyjaśnień w przedmiocie kontroli i udostępniania dokumentów bez konieczności okazania dodatkowego upoważnienia.
§ 7.
-
Kontrolujący zobowiązany jest sporządzić protokół z przeprowadzonych czynności kontrolnych. W protokole winien przedstawić ustalenia kontrolne zgodnie ze stanem faktycznym, w sposób obiektywny, rzetelny i przejrzysty.
-
Protokół jest podstawowym dowodem dokumentującym dokonanie kontroli i winien zawierać wszystkie stwierdzone przez kontrolującego fakty dotyczące kontrolowanego przedmiotu, w tym uchybienia i nieprawidłowości w działaniu, ich przyczyny i zakres.
-
Protokół kontroli powinien zawierać:
-
wstępne informacje o jednostce kontrolowanej;
-
imię i nazwisko kontrolujących;
-
datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli,
-
określenie zakresu kontroli;
-
wykaz przepisów regulujących zakres i sposób wykonywania zadań przez podmiot kontrolowany,
-
rodzaj sprawdzonych spraw oraz dokumentów,
-
przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzone nieprawidłowości oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole;
-
okres objęty kontrolą;
-
opis stanu faktycznego;
-
pouczenie o prawie, sposobie i terminie zgłoszenia zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole kontroli oraz o prawie odmowy podpisania protokołu kontroli wraz z wyjaśnieniem przyczyn odmowy;
-
spis załączników, w tym wykaz dowodów;
4. Kontrolujący na podstawie dokonanych ustaleń, opracowuje podsumowanie oraz projekt zaleceń pokontrolnych.
§ 8.
-
Po zakończeniu kontroli kierownik komórki kontrolowanej, w terminie wskazanym w protokole, zobowiązany jest do podpisania protokołu bez zastrzeżeń lub wniesienia pisemnie zastrzeżeń.
-
Wniesione zastrzeżenia, winny być udokumentowane i załączone do protokołu kontroli.
§ 10.
Protokół kontroli podpisują:
-
kontrolujący;
-
kierownik działu kontrolowanego/jednoosobowe stanowiska;
-
główny księgowy, jeżeli kontrola obejmowała sprawy finansowe;
-
a zatwierdza Dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego.
Do wiadomości:
- wszyscy pracownicy WORD Słupsk
Podpisał
Dyrektor WORD Słupsk
Zbigniew Wiczkowski
Autor: | Joanna RESZETAR | |
Udostępnił: | Joanna RESZETAR | 2011-10-06 10:40:31 |
Ostatnio zmodyfikował: | Joanna RESZETAR | 2011-10-06 10:50:09 |
Licznik odwiedzin: | 5048 |